Διδάσκοντας Φυσικές Επιστήμες

Ένα δίκτυο για τους αεί διδασκόμενους διδάσκοντες τις Φ.Ε.

Στο πρόσφατο τεύχος (29) του περιοδικού Έρευνα & Πράξη δημοσιεύεται άρθρο του κου Κουμαράς Π., καθηγητή Π.Τ.Δ.Ε. ΑΠΘ. με τίτλο "Λάθη Φυσικής στα «βιβλία μαθητή» Ε’ και Στ΄ τάξης Δημοτικού".

Μεταξύ άλλων ο συγγραφέας αναφέρει:
"... Η παρούσα εργασία αναφέρεται σε λάθη Φυσικής που, θεωρώ ότι, υπάρχουν στα «βιβλία μαθητή» της Ε’ και Στ’ Δημοτικού καθώς και με προβλήματα που θεωρώ ότι μπορούν να δημιουργηθούν στους μαθητές από τον τρόπο γραφής ορισμένων άλλων σημείων των βιβλίων αυτών. Αφού από τους αρμοδίους κρίθηκε αναγκαίο να περιληφθεί αυτή η ύλη Φυσικής στο δημοτικό ας μπει σωστά, ή τουλάχιστον ο διδακτικός μετασχηματισμός που γίνεται να μη δημιουργεί τον κίνδυνο παρανοήσεων. Στόχος της παρούσας εργασίας είναι να πληροφορηθούν αφενός μεν οι δάσκαλοι, όσοι τουλάχιστον επιμένουν να διδάσκουν τα σημεία αυτά, για μια άλλη άποψη σε σχέση με αυτό που αναγράφονται στο βιβλίο, αφετέρου δε οι αρμόδιοι ώστε να κάνουν όσες διορθώσεις κρίνουν απαραίτητες σε περίπτωση που υπάρξει νέα έκδοση των βιβλίων αυτών. Ένας επιπλέον λόγος είναι ότι στα παροράματα που είναι αναρτημένα στη σελίδα του Παιδαγωγικού Ινστιτούτου δεν έχουν συμπεριληφθεί λάθη των βιβλίων Φυσικής της Ε’ και Στ’ δημοτικού. Από το Μάιο του 2008 έχει υπάρξει η είδηση ότι οι αρμόδιοι φορείς θα προχωρήσουν στην αξιολόγηση των βιβλίων με ερωτηματολόγια προς δασκάλους κτλ. Στο ευρύτερο πλαίσιο της αξιολόγησης, κριτικής, αυτής εντάσσεται η παρούσα εργασία, όπως άλλωστε και οι προηγούμενες. Βεβαίως έχει υπάρξει και η ανακοίνωση του υπουργού παιδείας (π.χ. ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ - 23/06/2008 )για νέα αναλυτικά προγράμματα, με πρόεδρο της αρμόδιας επιτροπής τον κ. Μπαμπινιώτη. Όταν υπάρξουν τα νέα αναλυτικά προγράμματα θα ήμουν ευτυχής αν οι εργασίες μου συντελέσουν στο ελάχιστο να αποφευχθούν λάθη που, θεωρώ ότι, έγιναν στα σημερινά αναλυτικά προγράμματα. Επίσης θεωρώ, και για αυτό το λόγο τα έχω συμπεριλάβει, ορισμένα από τα σχόλια μου θα μπορούσαν να ξεκινήσουν μια συζήτηση μεταξύ και Φυσικών. ..."

Ο συγγραφέας παραχώρησε στο scienceteachersnet το άρθρο του, το οποίο και επισυνάπτεται για μελέτη και συζήτηση.

Ετικέτες: Λάθη, βιβλία, μαθητή

Προβολές: 299

Συνημμένα:

Απαντήσεις σε αυτή τη συζήτηση

Τη χρονιά που μας πέρασε βοηθούσα την ανηψιά μου που φοιτούσε στη Ε' Δημοτικού και τα περισσότερα λάθη τα είχα εντοπίσει, τώρα διαβάζω ότι υπάρχουν λάθη και στο βιβλίο της ΣΤ' τάξης.

Η συγγραφή ενός σωστού βιβλίου για το δημοτικό είναι δύσκολη υπόθεση διότι απαιτεί πολλές προσεγγίσεις και απλοποιήσεις που με λανθασμένους χερισμούς μπορεί να προκαλέσουν ζημιά στο παιδί.

Για παράδειγμα:
Στη σελίδα 17 το βιβλίο της Ε' τάξης αναφέρει ότι τα στοιχεία και οι χημικές ενώσεις είναι "τα καθαρά σώματα".
Η ανιψιά μου με ρωτούσε, "δηλαδή υπάρχουν και ακάθαρτα σώματα".

Εδώ βλέπουμε ότι η προσέγγιση της λέξης καθορισμένα με το καθαρά και δεν είναι επιτυχής.

Στη σελίδα 94 γράφει ότι η ανάκλαση τού ήχου συμβαίνει όταν συναντήσει "λεία και στιλπνή" επιφάνεια, ενώ στη σελίδα 103 γράφει ότι η ανάκλαση του ήχου συμβαίνει όταν συναντήσει "λεία και σκληρή" επιφάνεια.

Όλοι αυτοί των οποίων τα ονόματα φιγουράρουν στην αρχή του βιβλίου δεν κάθησαν να το διαβάσουν και να προβούν στις απαιτούμενες διορθώσεις πριν κυκλοφορήσει!!!

Αν ερωτηθώ αν ένοιωσα έκπληξη για τα λάθη, η απάντηση είναι ΟΧΙ.
Το θετικό όμως είναι ότι ένας καθηγητής τα δημοσιοποίησε στους αρμόδιους και μπορεί κάτι να γίνει.

Το παράπονο μου είναι:
Γιατί μετά από 10 χρόνια το βιβλίο φυσικής της Γ' Λυκείου από το οποίο κρίνεται το μέλλον του παιδιού με το σημερινό σύστημα, παραμένει με τα ίδια λάθη;
Αν με ρωτήσετε αν περιμένω απάντηση που να με φωτίσει, η απάντηση μου είναι ΟΧΙ.

Το συμπέρασμα:
Τα ίδια παντού.

Για να μη φανώ απαισιόδοξος, δηλώνω ότι:
Πιστεύω ακράδαντα ότι με τη μεταρρύθμιση που έρχεται και με τη συμβολή των "αρμοδίων" που θα διαχειριστούν τα νέα διδακτικά πακέτα (γιατί έτσι πλέον λέγονται τα βιβλία) καθώς και με τη δική μας, σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα θα λυθούν ΟΛΑ τα προβλήματα.
Ο Κουμαράς αναφέρεται σε λάθη στο βιβλίο του μαθητή. Απ' ό,τι ξέρω δεν έχει την ίδια αρνητική άποψη και για το τετράδιο εργασιών. Προσωπικά το βιβλίο του μαθητή το έχω καταργήσει, εκτός από κάποιες σελίδες όπως αυτές που αναφέρονται στην ανατομία του ματιού. Δυστυχώς, εξαιτίας του οι Φ.Ε. έχουν μετατραπεί σε ιστορία.

RSS

© 2014   Created by admindfe.   Με την υποστήριξη του

Διακριτικά  |  Αναφορά προβλήματος  |  Όροι χρήσης